KALAS Zsuzsa festő, író, illusztrátor. Az Eötvös Loránd Tudományegyetemen okleveles pszichológusként végzett, majd a Magyar Képzőművészeti Egyetemen szerzett diplomát 2008-ban festő szakon. Mestere Maurer Dóra volt. 2020 -tól DLA hallgató a PTE Művészeti Karán. Festményeivel 2003 óta egyéni és csoportos kiállítások keretében találkozhat a nagyközönség.
2008-ban végzett a Magyar Képzőművészeti Egyetemen, Budapesten festő szakon.
Mestere Maurer Dóra volt.
2020 -tól DLA hallgató a PTE Művészeti Karán. A művészi pályára egy kitérő után tért vissza. A Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola után 1995-ben pszichológusként végzett az Eötvös Lóránd Tudományegyetemen.
Műveivel 2003 óta egyéni és csoportos kiállítások keretében találkozhat a nagyközönség.
Festményei olaj-vászon képek, melyeket figuratív absztrakció vagy absztrakt figurativitás jellemez.
Kalas Zsuzsa eszközként használja a színeket, fényeket, formákat, azok átmeneteit, illetve kapcsolódásait. A látható valóságról készített pontos vázlatok alapján azonban a belső valósággal való sejtett és érzékelhető strukturális kapcsolatot megértve és azt vizuális formában közvetítve készülnek a műalkotások. A színek, a formák, a fények számtalan kapcsolódási pontja mindenkinek saját interpretációt hagyva jelenik meg a képeken, amelyek nem csupán festmények, hanem vizuális történetek.
KALAS ZSUZSA: ÉRZELEMTÉRKÉP
Kalas Zsuzsa eszközként használja a színeket, fényeket, formákat, azok átmeneteit, illetve kapcsolódásait. A látható valóságról készített pontos vázlatok alapján azonban a belső valósággal való sejtett és érzékelhető strukturális kapcsolatot megértve és azt vizuális formában közvetítve készülnek a műalkotások. A színek, a formák, a fények számtalan kapcsolódási pontja mindenkinek saját interpretációt hagyva jelenik meg a képeken, amelyek nem csupán festmények, hanem vizuális történetek.
Márai Sándor Művelődési Ház, 2021. szeptember
TÖRTÉNET ÍRÁS SZÍNEKKEL – workshop
KALAS Zsuzsa A másik oldal című kiállítása a K.A.S. Galériában keretként, inspirációs forrásként szolgál a szombat délutáni alkotó alkalomhoz, melyet maga a művész vezet, aki művészeti tanulmányai előtt pszichológusként és művészetterapeutaként is dolgozott. Ezen a workshopon színek segítségével emlékképeken fogtok dolgozni, miközben átélhetitek az ALKOTÁS ÖRÖMÉT és katartikus hatását. Az alkotómunkát rövid tárlatvezetés vezeti be és az elkészült színekkel írt történetek megbeszélése zárja.
KALAS saját képein eszközként használja a színeket, fényeket, formákat, azok átmeneteit, illetve kapcsolódásait. A látható valóságról készített pontos vázlatok alapján azonban a belső valósággal való sejtett és érzékelhető strukturális kapcsolatot megértve és azt vizuális formában közvetítve készülnek festményei.
Végzettségek
(2020 – ) DLA, PTE Művészeti Kar (végzés várható éve 2025)
2008 Okleveles Festőművész
Magyar Képzőművészeti Egyetem, Budapest
mester: Maurer Dóra
1995 Okleveles Pszichológus
Eötvös Lóránd Tudományegyetem, Budapest
1988 Fotó Illusztrátor
Képző- és Iparművészeti Szakközépiskola, Budapest
Válogatott egyéni kiállítások:
2022 Szürkület, Vén Emil Galéria, Klauzál Gábor Művelődési Központ, Budapest
2021 Érzelemtérkép, Márai Sándor Művelődési Központ, Budapest
2018 Reggel, Fszek Budafoki könyvtár, Budapest
2016 Szín-Történet, Fészek Galéria, Budapes
2013 Összefolyás, Fészek Galéria, Budapes
2013 Részletek egy sárga magánéletéből, Óbudai Kulturális Központ, Budapest
2012 Látható láthatatlan, Óbudai Társaskör Galéria, Budapest
Válogatott csoportos kiállítások:
2023 Balatoni látomások, MKISZ, Zalegerszeg
2023 Tendenciák, Magyar Festők Társasága, REÖK, Szeged
2023 DLA, Nádor Galéria, Pécs
2023 Collab, ARTÉR egyesület, Magdolna Udvar, Budapest
2023 A geometria körül (MKISZ), Klebelsberg Kultúrkúria, Budapest
2023 A forma kedvéért (MKISZ), Eötvös 10 Galéria, Budapest
2022 INTRO, (DLA kiállítás) Nádor Galéria, Pécs
2022 Kis-Kép-Szalon V., Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Budapest
2022 Karácsony – Ajándék (Magyar Festők Társasága) Vízivárosi Galéria, Budapest
2022 KÓRKÉP, ARTÉR egyesület, Magdolna Udvar, Budapest
2022 Részleges hasonulás, ARTÉR egyesület, Magdolna Udvar, Budapest
2022 Fényből lett kolorit, ARTÉR egyesület, Magdolna Udvar, Budapest
2022 LUX, ARTÉR egyesület, Magdolna Udvar, Budapest
2021 Kép-Tár-Ház II, Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége, Szombathely
2021 DONE, ARTÉR egyesület, Magdolna Udvar, Budapest
2021 Körkép, ARTÉR egyesület, Magdolna Udvar, Budapest
2021 DLA év végi kiállítás, Republik Galéria, Pécs
2020 INTRO, (DLA kiállítás), Nádor Galéria, Pécs
2020 Ampersund, Nádor Galéria, Budapest
2020 Flow, Art9 Galéria, Budapest
2020 Táblaképfestészeti Biennálé, REÖK, Szeged
2019 A Geometria körül, Magyar Festők Társasága, Újlipótvárosi Klub Galéria, Budapest
2019 30+, ARTÉR Egyesület, Magdolna Udvar, Budafok
2018 A Geometria Peremén, Vasarely Múzeum, Budapest
2017 Post-Contemporary, TELEP, Budapest
2017 30 x 30, Műcsarnok, Budapest
2016 2018 Talált Tér I. II., ARTÉR, Záborszky kúria, Budapest
2016 Táblaképfestészeti Biennálé, REÖK, Szeged
2015 Jubileumi kiállítás, Magyar Festők Társasága, Széphárom, Budapest
2014 Labirintus, MűvészetMalom, Szentendre
2014 Táblaképfestészeti Biennálé, REÖK, Szeged
2014 Kívül-Belül Dobozművek, Magyar Festők Társasága, Vízivárosi Galéria, Budapest
2013 Budapest Art Expo, MűvészetMalom, Szentendre
2012 Friss Üzenet, Magyar Festők Társasága, Gaál Imre Galéria, Budapest
2008 Budapest Art Expo, MűvészetMalom, Szentendre
2006 Budapest At Expo, MűvészetMalom, Szentendre
Kiállítási katalógus
Karácsony / Ajándék, Magyar Festők Társasága, 2022
KÉP – TÁR – HÁZ II., Magyar Festők Társasága, 2022
FLOW, NKA, 2020
A geometria körül, Magyar Festők Társasága, 2019
A geometria peremén, Nyílt Struktúrák Művészeti Egyesület, 2018
30 x 30, Hoffmann-gyűjtemény és a Műcsarnok Nonprofit Kft., 2017
Labirintus, Magyar Alkotóművészek Országos Szövetsége, 2014
Tagságok
Magyar Képzőművészek és Iparművészek Szövetsége
Magyar Festők Társasága
MAOE
ARTÉR Művészeti Egyesület
Kritika:
Barkóczi Flóra: Figuratív absztrakció vagy absztrakt figurativitás? www.prae.hu, 2012
Barkóczi Flóra: Van egy sárga, www.prae.hu, 2013
Gyűjtemény
Hoffmann-gyűjtemény
K.A.S. Gyűjtemény
1992-ben a pécsi Janus Pannonius Tudományegyetemen szerzett diplomát Magyar, Művészettudomány és Rajz szakokon. 1992-től 1995-ig a JPTE Képzőművészeti Mesteriskolájának hallgatója Konkoly Gyula osztályában, 2001 és 2004 között elvégzi a PTE MK Doktoriskoláját, majd doktori fokozatot szerez. 2004-ben szerzett DLA-t festészetből, témavezetője Keserü Ilona volt. 2007 óta a PTE MK festő tanszékének oktatója, 2017 óta habilitált adjunktus.
A 90-es évek közepén nagyméretű gesztusfestményeket, installációkat és parafrázisokat készít. Az ezredforduló előtt tér át az olajfestészetre és kutatásai középpontjába a ’disegno’ és a ’colorare’ összhangzata kerül. A kétezres évek első éveiben alkotott analitikus-realista, budaörsi képsorozatában végképp felhagy a fényképmásolással és a folyamatosan változó valóságra, az emlékezetére és a képzelőerejére bízza magát. 2007-ben tanítani kezd és ezzel párhuzamosan, tárgynélküli viszonylatokban szintetizálja és fejleszti tovább a korábbi képein kialakuló színkeverési rendszereket. Figuratív (vagy inkább: analitikus) képein bizonyos festészeti alapproblémák (színviszonyok, színátmenetek, szín-terek, a formáknak és a színeknek a viszonya, a textúrának és a faktúrának a képhez, vagyis az imázshoz való viszonya, a keret kérdése stb.) izolálásáról, majd sorozatokon, variációkon keresztüli részletes kidolgozásáról van szó, non-figuratív (vagy: szintetikus) képei esetében pedig ugyanezeknek a problémáknak, és minél több ilyen problémának, az összekapcsolásáról olyan totális képekbe, amelyekben azok együtt és külön-külön is működni tudnak. Műveiben szinte önkénytelenül is feltűnnek a művészettörténeti utalások, melyekkel előadásaiban és szakmai publikációiban foglalkozik. Mégsem posztmodern festészet lesz mindebből, nem idézeteket és stílusjátékokat kapunk általa, hanem egyfajta szintetizált festészeti ’problematológiát’, amely nem a megoldások lajstromozásában, hanem a problémák rendszerezésében érdekelt.
Kontor Enikő másfél évvel ezelőtt mutatta be Vízszint című installációját Kecskeméten, a Nemzetközi Kerámia Stúdióban. Saás Kinga és a K.A.S. Galéria meghívására ez a komplex mű új koordinátákkal, újrapozícionálva érkezhetett Budapestre. Akkor és most is, Kecskeméten és itt, a fővárosban is, egyszerű és talán megnyugtató volna ezt a nyomasztó és drámai hatású alkotást a jelen háborús helyzeteire tett kritikai utalásként értelmezni – ám ez csupán a felszín, a víztükör érintése, könnyed fodrozása lenne.
2005- 2010 Moholy- Nagy Művészeti Egyetem, Szilikát Tanszék Kerámia Szak, Budapest 2001- 2003 Dekoratőr –és Kirakatrendező Iskola, Budapest
2023 K.A.S. Galéria, Budapest
2021 „Országos Kerámiaművészeti Biennálé, M21 Galéria, Pécs
„A fehér arany-egy manufaktúra hatása Európában”, Saint Chapelle, Franciaország, Vincennes
„Nemzetközi Kerámia Biennálé”,Peteris Martinsons Award”, Mark Rothko Center, Daugawpils, Lettország
2020 Önálló kiállítás, „9D”, Nemzetközi Kerámia Stúdió, Kecskemét, Kápolna Galéria
2019 „Fragile”, FISE szilikát, A budapesti desig hét hivatalos programja, 1111 Galéria, Budapest
2018 „Fise Design” A győri design hét hivatalos programja, Apátúr- Ház, Győr
„Mesterek és tanítványok”, Museion No1., Budapest és Kápolna Galéria, Kecskemét
„NKA 25.” Az NKA által támogatott iparművészeti alkotások című kiállítás, Zsolnay Negyed, M21 Galéria, Pécs
2017 „Fise 35” , B32 Galéria, Budapest
„Körülöttünk Tervező –és Iparművészet”, Nemzeti Szalon, Műcsarnok, Budapest
V. Szilikátművészeti Triennálé, Hírös Agóra, Kecskemét „Az első negyven év”, Vigadó, Budapest
2016 Peteris Martinsons Ceramic Biennale, Mark Rothko Art Center, Daugavpils
„Esetleg rét”, önálló kiállítás, Museion No1. Galéria, Budapest
„Művészet, Kézművesség, Design” Fise design 2016, Szombathelyi Képtár
„Nemzetközi Kerámia Biennálé” Martinsons Award, Lettország
2015 „Kozma Lajos Kézműves Iparművész Ösztöndíj” záró kiállítása, Iparművészeti Múzeum, Budapest
2013 „Magas hőfokon” Néma Júlia könyvbemutatójához kapcsolódó kiállítás,Fuga (Budapesti Építészeti Központ), Budapest
„Megmaradás Törvénye” A38 hajó kiállítótere, Budapest
2012 „Transzfer” Cerative Group nevű alkotócsoportunk kiállítása, Újlipótvárosi Klub Galéria, Budapest
„Mindörökké Zsolnay!” Iparművészeti Múzeum ékszertervező pályázatának kiállítása, Iparművészeti Múzeum, Budapest
2011 „100/50” a Moholy –Nagy Művészeti Egyetem Szilikát TanszékénekEmlékkiállítása, Ponton Galéria, Budapest
„…és nincs pont…” Önálló kiállítás, Tűzraktér, Budapest
2021 Országos Kerámiaművészeti Biennálé I. helyezett
2014 Kozma Lajos Kézműves Iparművész Ösztöndíj
NKA egyéni alkotói támogatások
Nemzetközi Kerámia Stúdió gyűjteménye, Kecskemét
Iparművészeti Múzeum , Budapest
Mark Rothko Art Center, Daugavpils, Lettország
(https://www.rothkocenter.com/en/latvia-international-ceramics-biennale)
Kerámiaművészetért Alapítvány (Országos Kerámiaművészeti Biennálé I. helyezett tárgya)
JAKATICS-SZABÓ VERONIKA
TANULMÁNYOK
2016 DLA doktori fokozatszerzés, MKE DI
2011-2014 MKE Doktori Iskola, témavezető: Prof. Dr. Sass Valéria DLA
2002-2007 Magyar Képzőművészeti Egyetem festő szak, mesterei: Molnár Sándor, Nagy Gábor és Kósa János
1998-2002 Tóparti Gimnázium, Corvin rajzisk., mesterei: M. Tóth István, Pinke Miklós, Szigeti Tamás
VÁLOGATOTT DÍJAK, ÖSZTÖNDÍJAK
2020 MMA ösztöndíj
Szindbád kiállításon az Óbudai Múzeum különdíja
2015 Derkovits ösztöndíj
2010 Kogart külföldi tanulmányút ösztöndíj
Római ösztöndíj │ Scholarship to Rome
2009 Smohay ösztöndíj
VÁLOGATOTT EGYÉNI KIÁLLÍTÁSOK
2022 Akarsz-e játszani (Országút galéria, Budapest)
2020 Gyerkőcök (WTE galéria, Budapest)
2019 Anyaság (Családügyi Minisztérium aulája, Varsó)
2018 Másik dimenzió (Esernyős, Óbuda)
2016 Interface oltárok /DLA mestermunka kiállítás/ (MKE, Epreskert, Frízterem, Budapest)
2015 Memoir (Raiffeisen galéria, Budapest)
2013 Itiner /Mayer Évával/ (Molnár Ani Galéria, Budapest)
Olvasónapló (Mélycsarnok, Műcsarnok, Budapest)
2011 Urbánus poémák (Rónai Balázs Zoltán verseivel, Kogart Galéria, Budapest
Retúr (Molnár Ani Galéria, Budapest)
2010 Gyerekkorkép (Óbudai Társaskör Galéria, Budapest)
Más megvilágítás (Szt István Király Múzeum, Székesfehérvár)
Petite peinture (Art Center Linthout, Brüsszel, BE)
VÁLOGATOTT CSOPORTOS KIÁLLÍTÁSOK
2020 Szabadjáték (Műcsarnok, Budapest)
2018 Festészet napja (Kepes Intézet, Eger)
Szindbád – Óbuda (Esernyős galéria, Budapest)
2015 Overture Hungary Imago Mundi /Benetton kiállítás/ (Fond. Giorgio Cini, Velence, IT)
2014 ’Time for dreams’ (IV. Nemzetközi Fiatal Művészek Biennáléja, Moszkva, RU)
2012 Mi a magyar? (Műcsarnok, Budapest)
2011 Die Ernte, Amadeus Studio 2007-10 (klosterneuburgi kastély, AT)
2009 2. luxori nemzetközi művésztelep (Luxor, EG)
2007 A Ferrari 60 éves (Olasz Intézet, Budapest, Hungarian Institute, Torino, IT)
2009 Tolerance in Art, magyar és szlovák művészet (Museum Danubia, Pozsony, SK)
MŰVEK NEMZETKÖZI MŰVÉSZETI VÁSÁROKON: ARCOmadrid, ESP (2014), Viennafair, AT (2014), Art13 London, UK (2012); Contemporary Istambul, TUR (2012); Viennafair, AT (2012)
MŰVEK KÖZGYŰJTEMÉNYEKBEN (VÁLOGATÁS): Óbudai Múzeum, Bp; Fejér Megye Önkormányzatának gyűjteménye; Szent István Király Múzeum, Szfv; Egyiptom Köztársaságának gyűjteménye; Tornyai János Múzeum, Hódmezővásárhely; Városi Művészeti Múzeum, Győr
Lénárd Ilona képzőművész
Lénárd Ilona Holland – Magyar képzőművész, székhelye Rotterdam – Nagymaros.
Autonóm tértervezést tanult a rotterdami Willem de Kooning Akadémián. Színészeti képzést kapott Budapesten, ahol megtanulta a gesztusok és az intuíció fontosságát.
Lénárd Ilona autonóm munkáit az erős, gyors és intuitív gesztusok jellemzik, amelyek absztrakt 2 és 3 dimenziós világokká válnak.
A színművészeti és a képzőművészeti tanulmányok után és az építész férjjel való közös gondolkodás eredményeként természetes volt a különböző területek közötti átjárás.
A komplex gondolkodás műveinek sokféleségében és az alkotói folyamatok újszerűségében is megmutatkozik.
1988/89-ben egy évet töltött a Theo van Doesburg– a híres sok tehetségű holland festő, író, teoretikus és építész - egykori stúdiójában, Párizs közelében Meudonban. Az ottani élményei meghatározó inspirációt adtak az interdiszciplináris munkára.
Autonóm művészi munkái között köztéri műalkotások, szobrok, és intuitív kalligrafikus gesztus festmények szerepelnek. Szőnyegterveit un. tufting tecnikával valósította meg. Eredeti akril, vászon festményei egy részét számítógéppel vezérelt jacquard szövőgéppel leszöveti, új, akár sokszorosítható műtárgyat hozva létre. Robotkar festette képeinél az eredeti gesztusok szabadon, vászon nélkül rögzülnek, egy érzékelő segítségével, 3D-s digitalizációval kerülnek végül vászonra akril markerekkel.
Az építészekkel való együttműködés nagy ’szobor épületekhez’, interaktív terekhez is vezetett. Az olyan világhírű épületek, mint például a Neeltje Jans-i Waterpavilion, amely 1997-ben készült el, megmutatták elképzelései erejét és fontosságát a szobor épületek tervezésében. Ettől kezdve egy épület lehet szobor, egy szobor pedig épület.
Köztéri munkái többek között az Oldemarktban található Zene Szobor és az Asseni TT emlékmű. Lénárd Ilona olyan terveken dolgozott, melyekkel a művészet és az építészet fúziójának digitális platformján nemzetközi élvonalba került Kas Oosterhuis (ONL) és más építészekkel való munkái során.
Lénárd Ilona intuitív absztrakt kalligrafikus művei sorozatokba rendeződnek
FLOW 1998 - 2014, akril, vászon, később szőnyegtervek
TANGLE, 2014, akril, vászon
DXB, 2015 robotfestmények, akril, vászon Rotterdam and Dubai
MATCHING EMOTION 2015, robotfestmények, akril, vászon
TWIG, 2015 akril, vászon
OMNIVERSE, 2015 akril, vászon és később jacquard szövött változatok
Q, 2018 akril, vászon
PATTERN, 2019 akril, vászon, festőhenger
LACE, 2021,akril, vászon
Lénárd Ilona életrajz
///
Ilona Lénárd visual artist
Ilona Lénárd is a Dutch - Hungarian visual artist based in Rotterdam and Nagymaros. She studied autonomous spatial design at the Willem de Kooning Academy in Rotterdam. Trained as an actress in Budapest, Hungary from she learned the importance of gestures and empathic intuition.
Ilona Lénárd’s autonomous work is characterized by her strong fast and intuitive gestures that become abstract 2 and 3 dimensional worlds.
Having studied both acting and spatial art she has developed a natural feeling for cross-disciplinary work and has been active in such different fields as work of art in public space, intuitive sketching with the computer, autonomous sculptures, collaborations with architects on the grand scale of architecture leading to large sculpture buildings, interactive spaces, and later on abstract calligraphic paintings, carpet designs, and more recently robotic paintings.
Her one year stay in the former Studio of Theo van Doesburg - the famous multi-talented Dutch painter, writer, theoretician and architect in the twenties of 20th century - in Meudon near Paris in 1988-1989, has been her inspiration for intense cross-disciplinary work.
Ilona Lénárd has realized works of art in public space, among others the Musicsculpture in Oldemarkt and the TT Monument in Assen. Having organized manifestations like The Synthetic Dimension, the Genes of Architecture and the Sculpture City event [with architect Kas Oosterhuis] she has positioned herself at the forefront of international movements of the fusion between art and architecture on a digital platform. World famous buildings like the Waterpavilion in Neeltje Jans - completed in 1997 - showed the power and importance of her vision to design for sculpture buildings. From then on, a building could be a sculpture, a sculpture a building. Products that are representative of Ilona Lénárd’s recent autonomous work are her series of intuitive abstract calligraphic paintings and the series of robotic paintings that are produced during the Dubai Design Week 2015. Recently Ilona Lénárd has developed a series of unique carpet designs called the FLOW carpets, based on her FLOW paintings, and the Archipelago carpets.
Ilona Lénárd english CV