A kiállítást megnyitja: Fazakas Réka, a Műcsarnok kurátora Megnyitó: 2024. szeptember 26., csütörtök, 19:00 Performansz a művész részvételével: 19:30-tól
Helyszín: K.A.S. Galéria, Bartók Béla út 9, 1114 Budapest
Először jelentkezik egyéni kiállítással Budapesten a 2023-as párizsi Brancusi-ösztöndíj nyertese, Gáspár Szilárd. A szatmári születésű szobrász és performansz művész új, performansz-alapú szobrait és fotóit mutatja be az Initio Arts & Design szervezésében Budapesten. Gáspár a világhírű Kolozsvári Képzőművészeti Egyetem elvégzése után számos nemzetközi kiállításon és vásáron vett részt. Művei keresett gyűjtői darabok, legutóbb az E.ON vállalati gyűjteményébe kerültek be.
,,Az energia nem vész el, csak átalakul – mondja a fizika törvénye. Gáspár Szilárd művészete is ezen folyamat analógiájaként ölt alakot, amely során az emberi energia művészeti anyaggá alakul. A performansz és szobrászat tengelyén alkotó művész elszakadva a klasszikus technikáktól egy ökölvívó rutinjával helyezi új kontextusba az élettelen anyagot. De hogyan válik az ökölvívás művészeti gesztussá? Miként alakul a bokszring egyszerű helyből tárggyá, majd vizuális metaforává?
,,MAGYARI Balázs a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán Farkas Ádám mesternél végzett. A Marosvásárhelyről kiskamasz korában áttelepült művész – túl a pihekönnyű akvarelleken – grandiózus fémszobraival vált ismertté. Munkáinak különlegessége, hogy állandó párbeszédben állnak egymással. Nem magányos tárgyak, sokkal inkább egy ismeretlen univerzum összetartozó rekvizítumai. Egy olyan világé, amely a múltat köti össze a jövővel a mindent magába olvasztó, folyamatos jelenben. Amely egyszerre ismerős és idegen, tragikus és fájdalmasan örömteli, titokzatos és távoli, ám – ha hagyjuk, hogy a legmélyebb ösztöneinkig hatoljon – otthonos és érzelemteli.' Kállai Katalin
,,A földhöz kapcsolható a teremtés jelleg is, így Magyari kiállítása egyfajta új teremtésként is értelmezhető. Mintha szükség lenne egy másik minőségre Földünkön, hogy belőle új élet sarjadhasson. Mintha a kemény, szilárd anyagból készült nagy méretű szobrok (a Földön) kívülről, talán egy másik bolygóról hoznának megoldást, a pusztulás szélére került Földnek. A jövő világába nyújtanak betekintést a Földre újdonságot hozó eszközök, de egy letűnt korszak tanúiként, az ember előtti, prehisztorikus világ hírvivőjeként is felfoghatók.' Fazakas Réka
A K.A.S. Galéria legújabb kiállítása soha nem látott dimenzióba vezet. A játékos képzelet ércesen komor univerzumába, ahol egy rejtélyes birodalom súlyos fémtárgyainak a maradványai tűnnek fel, hátterükben a gomolygó világegyetem fölfedezetlen tájainak lágy tónusú akvarelljeivel. Magyari objektumai nem a tudományos fantasztikum határát feszegetik, sokkal inkább – tényleges – létezésünk töredékes motívumai, melyek a képzelet valóságából születtek és csak képzeletünk egészítheti valósággá őket.
Valójában mintha nem is plasztikák lennének, hanem egy ismeretlenségében ismerős univerzum kicsinyített tárgyai, melyek e formájukban is monumentálisak – makett mivoltukban is a maguk grandiózus mivoltával tüntetnek. De vajon megfejthető-e Magyari egyedülálló világa? Van-e a megfejtésre kód? Megoldható-e a rejtély, amely egy végtelenített idősíkra vezet? Az ősi kultúrákba kódolt jövő rejtélye.... Annak a világnak a talánya, amelyben föloldódik az idő?... A megoldás – ha van ilyen – a legkifinomultabb, legodaadóbb érzékeinkben rejlik. A kód neve e pillanatban ismeretlen.
A művészről:
Magyari Balázs a Magyar Képzőművészeti Egyetem szobrász szakán Farkas Ádám mesternél végzett. A Marosvásárhelyről kiskamasz korában áttelepült művész – túl a pihekönnyű akvarelleken – grandiózus fémszobraival vált ismertté. Munkáinak különlegessége, hogy állandó párbeszédben állnak egymással. Nem magányos tárgyak, sokkal inkább egy ismeretlen univerzum összetartozó rekvizítumai. Egy olyan világé, amely a múltat köti össze a jövővel a mindent magába olvasztó, folyamatos jelenben. Amely egyszerre ismerős és idegen, tragikus és fájdalmasan örömteli, titokzatos és távoli, ám – ha hagyjuk, hogy a legmélyebb ösztöneinkig hatoljon – otthonos és érzelemteli.
A kiállítás megtekinthető: 2024. szeptember 20-ig.
„Festőnek az olyan embert nevezzük: akinek valamilyen, kimerítően talán soha meg nem magyarázható, de az örök titkok talányos módján, sohasem szűnő szerves kapcsolatban, egymástól elválaszthatatlanul folyamatosan működik az ujja – keze – szeme – agya. A lélek működteti őket, mert szabadon szárnyalni szeretne, az érzelem fölemeli őket, a szellem kiragadja az anyagot önmagából, a biológiai gesztust a biológiából, az egész csuszpingolt kenceficét, képpé, látvánnyá, látomássá, sőt anyagtalanná téve. Új valóság születik, ha a festő nemcsak festő, hanem művész is. Ezt a fajta valóságot nevezzük képi valóságnak. Integráltan, koordináltan, Neumann János és Jean Piaget kutatásai óta, így mondják néhány évtizede. Íme az örökmozgó, a perpetuum mobile. Tehát mégis létezik! Úgy hívják: Festő.”
Kovács Attila: A kevés ugyanolyan élvezetet okoz, mint a sok–és viszont! – Gál András munkái ürügyén (1996)
Gál András (1968) annak a fiatal festőgenerációnak a tagja, akik aktív résztvevői voltak, egyúttal képviselői is, annak a művészeti radikalizmusnak, ami előkészítette és megalapozta azt a rendszerváltás utáni eszmeiséget, ami a művészet határainak kiterjesztésére irányult. Gál a kilencvenes évek óta foglalkozik monokróm festészettel. Művészetére a szigorú szín- és formakezelés jellemző. Alkotásait egyetlen szín, annak árnyalatai és tónusai határozzák meg. Munkái nem korlátozódnak puszta esztétikai kielégülésre, sokkal fontosabb a tartalmi megfontoltság, ahogy a kép, a piktúra önmagáról és önmagára reflektál és fogalmaz meg újabb és újabb kérdéseket. Gál András számos hazai és nemzetközi sikert tudhat magáénak. Kiállított többek között a budapesti Ludwig Múzeumban, a Műcsarnokban, az oberhauseni Verein für Aktuelle Kunstban valamint a new yorki Hunter College/ Time Square Galleryben. 2021-ben Munkácsy Mihály-díjban részesült.
Bánki Ákos mestere Molnár Sándor volt a főiskolán. Kapcsolatuk nem volt zökkenőmentes, de egy életre szóló muníciót kapott tőle Bánki. A K.A.S. Galéria kiállításán megtekinthető az a nagy képe is, mely a mester halála napján, az ő emlékére készült.
A BÁNKI Ákos UJJ-képek kiállítás záró estéjén ennek a kapcsolatnak a története is kibontakozhat, ha tudunk jól kérdezni… Várunk mindenkit szeretettel egy beszélgetős estére!
”Nagyon fura kapcsolat volt a miénk /Molnár Sándorral/. Megértéséhez el kell mesélnem egy másik szálat. 18 éves voltam, épp elkezdődött a tanév, és a második órán Molnár átadott nekem egy cetlit, rajta egy telefonszám és egy név, Lossonczy Tamás. Segédet keres, mondta, hívjam fel. Fogalmam sem volt róla, kicsoda a Lossonczy Tamás, nem tanultunk róla művészettörténet órán. Kicsit húzódoztam ettől a segéd státusztól, de elterjedt a híre a cetlinek, és az idősebbek megkörnyékeztek este a kocsmában, hogy pár sörért megveszik a telefonszámot.
Bánki Ákos (1982) festőművész Ujj-képek című kiállításának festményei a Dionüszosz álma című szériáját folytatják, melyekben a szín egynemű, szinte monokróm térré lényegül. Ezekhez a képekhez speciálisan elkészült festék anyaga sok gyantát tartalmaz, mely az akrilt testessé teszi, élettel telíti meg, ami nem simulva a vászonhoz mélységeket és magasságokat alkot rajta. A vászon felületén így a fény állandó játékot folytat színnel, formával, a képeken az anyag állandó transzformációban vibrál. A festő a kép materiális dimenziójával kísérletezik. A látogató ezeknek az egynemű tereknek a rétegeit és a textúráját felfedezve merülhet el a festmények világában. 2024 nyarán Bánki Ákos negyedik egyéni kiállítása lesz látható a K.A.S. Galériában. Újra a számára otthonos nagy méretekkel jelentkezik, de néhány korábbi kisméretű monokróm munkával is találkozhat a látogató.
Finisszázs G. Heller Zsuzsa Rejtélyes intuíciók című kiállításán.
A művésznő június 6-án, csütörtök délután 3 és 6 óra között várja az érdeklődőket, hogy felfedje intuícióinak rejtélyeit. A kiállított műtárgyak megvásárolhatóak, ahogy a kiállítással azonos című új katalógus is.
G.Heller Zsuzsa egyéni kiállítása a K.A.S. Galériában. A Rejtélyes intuíciók című kiállítás kerámia szobrai megfejtésre várnak. Ki ne szeretné tudni, hogy milyen gondolatokat, érzéseket rejtenek az egyedi, a művészre olyannyira jellemző formavilágú alkotások. Vonzzák a tekintetet, mert szeretnénk megfejteni titkukat, a művész titkát. Hogyan és miért alakult ki a jellegzetes éles szögben végződő, szinte szúrós szobortest. Az pedig, hogy hogyan készült, minden kerámiatárgy kapcsán olyan rejtély, melyet szeretnénk megismerni. Minderről a leghitelesebben maga a művész fog beszélni, beszélgetni a résztvevőkkel.
Programot tartja: G. Heller Zsuzsa keramikusművész és Saás Kinga galériavezető
Nagy örömünkre szolgál, hogy bemutathatjuk a K.A.S. Galériában először kiállító G. Heller Zsuzsa képzőművész, keramikus – a kiállítás címével azonos – Rejtélyes intuíciók című katalógusát.
A bemutatón részt vesz dr. Bordács Andrea esztéta, az ELTE BDPK Vizuális Művészeti Tanszék tanszékvezetője, a katalógus bevezetőjének szerzője, valamint G. Heller Zsuzsa és Gábor Áron képzőművész, a katalógus egyik szerkesztője, aki az est moderátora is lesz egyben.
G. Heller Zsuzsa keramikus - szobrász évtizedek óta foglalkozik a Bábel tornya témával. Újból és újból visszatér egy nonfiguratív formához, amely ősidők óta az emberi elvágyódás, a magasságba törekvés szimbóluma. Az ember folyamatosan építi a belső Bábelét, amely azonban sohasem készülhet el. A szellemi háttéren túl a toronyban rendkívül sok plasztikai lehetőség is rejlik, ezért annyira más mindegyik Bábel szobor. A formálás tekintetében a végső letisztultság érdekli: egy rendkívül egyszerű, ősi piramist idéző porcelán szobrot készít, amelyhez reliefek is tartoznak. Nem a külső csillogás, a szó szoros értelmében vett „máz” a lényeg, hanem a leegyszerűsített, de rendkívüli erőt sugárzó forma. A kiállításon a legújabb munkák is bemutatásra kerülnek, amelyek az önmagukba visszatérő spirál formák dinamikáját porcelánba mintázva mutatják be.
Az est folyamán a bemutatott valamint a korábbi katalógusok 3.000 forintos egységáron megvásárolhatók.
Néma Júlia úttörő vállalkozásában évek óta kutat és gyűjt helyi ásványokat, kőzeteket, agyagokat szobrászati és használati kerámiatárgyainak létrehozásához. Fatüzeléses kemencéjében a Balaton-felvidék gazdag geológiai örökségét felhasználva évmilliós, vulkáni folyamatokat játszik újra, melyekből egyedülálló színek és felületek születnek. A tájból építkező kerámia- és porcelán objektek, tisztán formált plasztikák és táblaképek a mélyrétegekből tárják fel a természet szépségét.
A kiállítás megvalósítását az NKA, a művek létrejöttét a Veszprém-Balaton Európa Kulturális Fővárosa 2023 és a Művészetek Háza Veszprém Balaton EYE rezidenciaprogramja, a Magyar Művészeti Akadémia, a Bakony–Balaton UNESCO Globális Geopark és az EU-Japan Fest Japan Committee támogatta.
Az Eleven Tavasz a Bartók Béla Boulevardon projekt a Budapest 150 emlékév részeként, a Pro Cultura Urbis Közalapítvány anyagi támogatásával valósul meg. Megvalósult a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.
Ikebana és a japán esztétika NÉMA Júlia ,,folyékony föld” című kerámia kiállításához kapcsolódóan a K.A.S. Galéria terében IKEBANA workshopot tartunk, melyet egy rövid előadás és bemutató előz meg. Betekintést nyerhetünk a japán virágművészet és esztétika világába Várhelyi Judit ikebana 水晶 mesteroktató vezetésével. A workshopon Ikebana kompozíciót készíthetsz szezonális alapanyagokból. Jellemzői: szezonális, aszimmetrikus, harmonikus, mesterkéletlen, anyagtakarékos, mulandó.
Jelentkezés: Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. Részvételi díj: 5.000.- Ft, ami a növények anyagárát fedezi, de a művészi kerámiák árát, melyben készülnek, nem. A workshopon finom, eredeti japán zöldteát is kóstolhattok.
Az ár magában foglalja az elméleti és gyakorlati képzést, az anyagköltséget (háromféle virág, ág és levél), az elkészítéshez szükséges vázák használatát, valamint a felszolgált teát. Az ikebana a pillanatnak készül és nemigen mozgatható…. a kompoziciót lefényképezzük és a felhasznált növényeket természetesen haza lehet vinni.
Az ikebana hagyományos, japán virágművészet. Az európai gyakorlattól eltérően, színek és tömeg helyett ecsetvonásszerű vonalakkal és üres térrel dolgozik; szimmetria helyett dinamikus egyensúlyban tartott aszimmetria jellemzi. Színeiben visszafogott, a növényeket nagy fantáziával kezeli és általában kevés anyaggal ér el erős hatást. Egyaránt köthető az ősi japán shinto vallás természetközeliségéhez és a buddhizmushoz. A kompozíció a vázával és a környező térrel szerves egységet alkot.
Az Eleven Tavasz a Bartók Béla Boulevardon projekt a Budapest 150 emlékév részeként, a Pro Cultura Urbis Közalapítvány anyagi támogatásával valósul meg. Megvalósult a Nemzeti Kulturális Alap támogatásával.
Néma Júlia képzőművész, porcelán- és kerámiatervező folyékony föld / Liquid Earth című kiállításán tart interaktív tárlatvezetést a művész
2024. április 18-án, csütörtökön 18 órától
Néma Júlia úttörő vállalkozásában évek óta kutat és gyűjt helyi ásványokat, kőzeteket, agyagokat szobrászati és használati kerámiatárgyainak létrehozásához. Fatüzeléses kemencéjében a Balaton-felvidék gazdag geológiai örökségét felhasználva évmilliós, vulkáni folyamatokat játszik újra, melyekből egyedülálló színek és felületek születnek. A tájból építkező kerámia- és porcelánobjektek, tisztán formált plasztikák és táblaképek a mélyrétegekből tárják fel a természet szépségét.
A kiállításon két elektrografikus sorozat és két 4K-s videó látható. A kiállítás címe (Photismos) utal a megvilágosodásra, illuminációra és a misztikus megismerés imaginális stációira. A címadó sorozat a New Yorkban készült előző anyag folytatása; a digitális fotók rétegzett alkalmazásán keresztül egyszerre jelenik meg egy futurisztikus látvány és egy fényművészeti jellegű megfogalmazásmód. A másik sorozat az egyik videóból kiemelt képek feldolgozásából áll; itt a természeti környezet dominál, melyben a víz, a tükröződés, a napfény és a kontrasztos árnyékok fényjátékká szerveződnek. A mű (LightWater-WaterLight) utal a különböző archaikus divinációs technikákra is és a beavatás/keresztelés szimbolizmusára. A második videó, melynek címe megegyezik az első sorozattal, legújabb videóművem, egy 2023-ban készült performance rekreációja a kamera előtt, melyben egy arc absztrahálódik a különleges megvilágításnak és rétegzettségnek köszönhetően. Photismos című videómban a mozgóképes absztrakció határmezsgyéjén mozogva az arc/személy elvonatkoztatásán keresztül egy újfajta, vizionárius képi minőség létrehozására törekedtem. Mindkét videóra vonatkozik, hogy olyan részletgazdag, festői, fényfestészeti potenciállal rendelkeznek, melyek még további felfedezésre várnak. ”Paradise is a Person.” Kecskés Péter
A kiállítás megtekinthető: 2024. március 3-ig.
Finissage: 2024. március 1., péntek 18:00
Tárlatvezetés a művésszel, zenei improvizáció a videókra: Dóra Attila (hangtálak), Kováts Jázon (élő elektronika)
Életemet felfoghatom sétaként (tengés-lengés Mások életében, környezetében, bioszférájában, dimenziójában és általában a világban) amelynek során az engem folyamatosan elérő, végtelen számú ingerhalmazban úgy teremtek rendet, hogy a megfigyelt pillanatokat egymással összefüggő sorozatnak, vagyis történetnek tekintem. Környezetem eseményeit rögzíthetem vizuálisan (vagy más érzet formájában). A pillanatdarabkák összekapcsolása az eredeti élmény struktúráját mutatják, mivel azonban az összefűzés fonalát Én határozom meg, fölmerül a kérdés: ez az egész mégis, kinek a története.
A kiállítás megtekinthető: 2024. február 14-ig.
TÖRTÉNETÍRÁS SZÍNEKKEL – workshop
2024. február 3., szombat 16:00 - 18:00
Ingyenes, de regisztrációhoz kötött esemény max. 8 fő részére. Regisztrálni a Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát.-on lehet.
KALAS Zsuzsa A másik oldal című kiállítása a K.A.S. Galériában keretként, inspirációs forrásként szolgál a szombat délutáni alkotó alkalomhoz, melyet maga a művész vezet, aki művészeti tanulmányai előtt pszichológusként és művészetterapeutaként is dolgozott. Ezen a workshopon színek segítségével emlékképeken fogtok dolgozni, miközben átélhetitek az ALKOTÁS ÖRÖMÉT és katartikus hatását. Az alkotómunkát rövid tárlatvezetés vezeti be és az elkészült színekkel írt történetek megbeszélése zárja.
KALAS saját képein eszközként használja a színeket, fényeket, formákat, azok átmeneteit, illetve kapcsolódásait. A látható valóságról készített pontos vázlatok alapján azonban a belső valósággal való sejtett és érzékelhető strukturális kapcsolatot megértve és azt vizuális formában közvetítve készülnek festményei.
KALAS ZSUZSA A másik oldal - Finisszázs, záró beszélgetés a művésszel
Losonczy István Pécsett, a DLA elvégzése után a Keserű Ilona által 2007-ben alapított Színerő mesterkurzuson kezdett el azonos tónusértékű színárnyalatokon át körbeérő, összefüggő szivárvány-színsorokat festeni. Azóta is ezt a rendszert vagy színkeverési alapelvet fejleszti tovább és alkalmazza a tőle telhető legváltozatosabb módokon. A színskála előre „behangolt” elemeit ma már légmentesen lezárható üres óntubusokba tölti, mert így egyrészt hatékonyabban tud versenyezni az olajfesték száradási idejével, másrészt mert a jelenleg 180 tubusból álló „színorgona” remekül kiaknázható lehetőségeket adhat más, akár a spontaneitásnak is nagyobb teret engedő festői technikák gyakorlására és továbbfejlesztésére.
A K.A.S. Galériában nyíló kiállításának képei új, 2022/23-ban készült alkotások. A látogatók azt a másfélszer másfél méteres színkört is láthatják, ami az idei Innsbrucki Nemzetközi Művészeti Vásáron is kiemelt helyen szerepelt és itthon még nem volt kiállítva. A Szín=Tér című kiállítás anyaga az elmúlt évek alatt folytatott kutatásainak az eredménye.
,,A színkör elkészítése (legkésőbb) felvilágosodáskori probléma, ami azonban a XIX. század festékforradalma előtt technikailag megvalósíthatatlan feladat volt: a prizma által megtört fény színei sokkal intenzívebben világítottak Newton besötétített szobájának falán, mint amiket a korabeli festményeken láthatott. Szinyei, Csontváry vagy Berény már sokkal tágabb spektrumban gondolkodhatott és a kiállításon látható képek elkészítése során magam sem használtam fel egyetlen olyan festéket sem, ami 1870 előtt létezett volna, viszont több olyat is, ami az 1950-es években került fel a festők palettájára.
Szín=Tér – mintha ez lenne a festészet egyik legalapvetőbb, minden festményen, mindig más és más formában, újra és újra bizonyítandó munkahipotézise, aminek a ma alkotó festőknek a mai, kitágult szín-technológiai környezetben kell megfelelnie.
Abban reménykedem, hogy a kiállítás képei pontosítják és tágítják a színkör értelmezési tartományát.”
Losonczy István, 2023.
Losonczy István 1967-ben született Budapesten. 1987-95 között a JPTE BTK-n majd magyar-művészettudomány és rajz szakon majd a Képzőművészeti Mesteriskolában festő szakon tanult Konkoly Gyula csoportjában. 2004-ben szerzett DLA-t festészetből, témavezetője Keserü Ilona volt. 2006 óta oktat a PTE MK Festészet Tanszékén, 2017 óta habilitált oktató a festészet szakmai főtárgy mellett anatómiát, színtant és festészeti anyagismeretet tanít, valamint a doktori iskolában tart szemináriumot. 1993 óta számos csoportos és önálló kiállítása volt Magyarországon és külföldön egyaránt.
K.A.S. Galéria 1114 Budapest, Bartók Béla út 9. (nyitvatartás: szerda-péntek 16:00-19:00 óráig, valamint előzetes bejelentkezés alapján) tel.: +36 20 986 8601 Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. instagram.com/kasgaleria facebook.com/kasgaleria