Néma Júlia
Amor vacui / Az üresség szeretete
Megnyitó: 2021. november 18., csütörtök, 18 óra
/ Opening: 18 november, Thursday, 6 p.m.
Megnyitja: Sárvári Zita
/ Opening speech: Zita Sárvári
Sárvári Zita megnyitóbeszéde ide kattintva olvasható
Néma Júlia műveinek alapegységei hétköznapi szabvány üres papírlapok, új és talált űrlapok. Reliefjein és kollázsain a nyomhagyás keretrendszereit pásztázza, a fehérség feltételeit, árnyalatait és viszonylatait. Saját papírporcelán médiumában két szimbolikus értékű alapanyag minőségei vegyülnek, rétegződnek vagy épp kivonódnak egymásból. Semmiből előtűnő formák, hajtások, karcok és vágások spontán, szelíd gesztusai, eredeti funkcióból kimentett struktúrák hordozzák képi és írásos kultúránk, önmagunk sebezhetőségét.
Néma Júlia DLA, Ferenczy Noémi-díjas porcelán és kerámia tervezőművész munkásságát a képzőművészet, a design és a kézművesség egyéni összhangja jellemzi. Szemléletét meghatározza a konkrét, konstruktív művészeti hagyomány, egyes távol-keleti tradíciók, a lokális gondolkodás és a kutató kíváncsiság. Éttermi tányérszettjeivel a tálalásmód megújítójának számít a kortárs hazai gasztronómiában. Magas hőfokon című könyve a fatüzeléses kerámia esztétikájának magyar nyelvű alapműve.
/
The basic units of Julia's silent works are ordinary standard blank sheets of paper, new and found forms. In her reliefs and collages she scans the frameworks of tracing, the conditions, shades, and relationships of whiteness. In her own paper porcelain medium, the qualities of two symbolic raw materials are mixed, layered or just extracted from each other. Spontaneous, gentle gestures of structures, shoots, scratches and cuts that emerge from nowhere, structures saved from their original function carry the vulnerability of our pictorial and written culture, ourselves.
The work of Júlia Néma DLA, the Noémi Ferenczy award-winning porcelain and ceramic designer is characterized by the individual harmony of fine arts, design and handicrafts. Her approach is determined by her concrete, constructive artistic tradition, certain Far Eastern traditions, local thinking and curiosity about the researcher. With her restaurant plate sets, she was the first to renew the way of serving in contemporary Hungarian gastronomy. Her book entitled At High Temperatures is the basic work of the aesthetics of wood-fired ceramics in Hungarian.
Megtekinthető: 2021. december 8-ig, szerda, csütörtök, péntek 15 -18 óráig, illetve bejelentkezéssel.
/ On view until 8 december, wednesday to friday 3 p.m. to 6 p.m. or on appointment.
A kiállítás létrejöttét az NKA támogatta.
Facebook esemény
Kiállítászáró tárlatvezetés Néma Júliával
december 3-án, pénteken 17 órakor!
FÉNYDOBOZ
Koronai Zsolt kiállítása
Megnyitó: 2021. november 12., péntek 19 óra
A kiállítást megnyitja: Fazakas Réka, a Műcsarnok kurátora
Megnyitó performansz: Ladjánszki Márta
Az elmúlt években művészeti alkotó munkafolyamatomban és kiállításaimon videóinstallált tereket, performanszokat, virtuális folyamatokat mutatok be, ahol a természettudományos analógiák szerepet kaptak, valamint alkalmazok képzőművészeti közegben társművészeti áthatásokat.
Méhes Lóránt Zuzu pályáját két, egymással gyakran összefonódó, bár látszólag ellentétes stílus és tematika határozza meg: a fotóalapú hiperrealizmus és a karikatúra, a miszticizmus és a „rögvalóság”.
A kiállítás címe azonos az egyik fontos alkotás címével, emellett két interpretációval bír; olvashatjuk úgy, mint a művész kijelentését („semmi pánik, megvagyok”), illetve a kiállítás egészet tekintve egészen másként is.
A tárlaton szerepel egy többször kiállított, festmény-együttes (Nyugi,nyugi a kerék forog (2011); Éjjel, nappal művész (2009); Zuzu kerék szögesdróttal (2011); Helló, Honolulu (2009); egy négy darabos sorozat (Finomhangolás, 2014-ből), továbbá Zuzu 1978-as szemüvegei szinezett fotóinak 2015-ben digitalizált reinkarnációi, melyen zuzuszemüvegben modellként pózoló lányok láthatók; illetve egy 2020-ban átfestett, csinos covidvírusokkal megfejelt festmény, rajta Móricka és Jánoska zuzuszemüveg-maszkban. A Zuzu-Vető korszak mementójaként pedig egy installációjukra utaló, 1982-es rajzot mutatnak be.
A kiállítás egyik vezérmotívuma a zuzu-napszemüveg, amit a hetvenes években fehér dipából és színes, celofánvékony műanyagfóliából készített a művész, amely nemcsak megjelenésében tűnt ki a szocializmus szürkébe vont hétköznapjaiból, hanem más fényben is mutatta a világot is.
Ahogy 2021-ben is más színben tűnnek fel a „posztmodern szociálimpresszionista neobarbár”, a magasművészeti elvárásokat és anyaghasználatot figyelmen kívül hagyó, a grafittik és a gyerekrajzok világát hordozó, a korszak kulturális-politikai ikonjait (vörös csillagot, traktort, öltönyös, fejükön villámhárítót, vagy rádióantennát viselő, Janus-arcú csinovnyikokat) megidéző képek és valóságot átszabó vető-méhesi kör-négyzet is.
Méhes Lóránt Zuzu
NYUGI, NYUGI / A KERÉK FOROG
K.A.S. Galéria, 2021. október 13. - november 11.
Megnyitó: 2021. október 13. szerda, 19 óra
A kiállítást megnyitja: Dékei Kriszta
A kiállítás a K.A.S. Galéria és az Initio Fine Arts közös szervezésében valósul meg.
TOMEISHI / MEGÁLLÍTÓ KŐ / STOP STONE
Husz Ágnes keramikusművész kiállítása
2021.09.16. - 10.13.
Megnyitó: 2021. szeptember 16., csütörtök 18 óra
A kiállítást megnyitja: Seres Szilvia
Husz Ágnes japánban élő, magyar keramikus művész TOMEISHI / MEGÁLLÍTÓ KŐ / STOP STONE című nemzetközi projektje Tokió után most Budapestre, a K.A.S. Galéria kiállítóterébe érkezik egy installációs kiállítás keretében. A TOMEISHI kő a buddhizmusban jelként szolgál az út lezárására.
Állj meg és gondolkodj! STOP & THINK!
Évszázadok óta használják japán kertekben, templomokban és a teaszertartás világában.
Többnyire egy közönséges ököl méretű kőből készül, amely mindenütt megtalálható, de egyetlen változtatással - a fekete kötél keresztkötésével egyértelműen megkülönböztetik a többitől. A fekete kötél új értelmet ad az egyszerű kőnek.
Husz Ágnes nagy méretű, „hangos” köve – kerámia szobrai - figyelmeztetnek mindannyiunkat az ember és a természet egyensúlyára, a Földre, amelyet nap, mint nap pusztítunk fékezhetetlen mohóságunkkal, a túlzott, véget nem érő vágyainkkal.
A spirituális tartalommal bíró megállítókő Husz Ágnes 2020-ban indított projektje alkalmával került ki először urbán környezetbe Tokió köztereire, egy AR alkalmazás segítségével és most megjelenik Magyarország, Budapest közterein is.
A japánok által jól ismert szimbólum értelmezése kitágult, az új digitális eszközök felhasználásával szokatlan környezetbe helyezve meghökkentő és gondolkodásra késztet. Egy kő, mely a gravitációnak ellentmondva a fejünk felett lebeg, körbejárja tereinket, figyel, mint egy drón, félelemkeltő, mint egy aszteroida, mely bármikor becsapódhat az életterünkbe.
Ugyanakkor a szivárvány színeit hordozó TOMEISHI-re úgy is tekinthetünk mint egy kincsesbugyorra, amibe a világmindenség emberiségének a reményeit gyűjtötte össze a művész, amelyre a jövőnket alapíthatjuk.
Facebook esemény
ARS SACRA - Válogatás a K.A.S. Gyűjtemény műtárgyaiból
Kortárs képzőművészeti alkotások – dialógus a Teremtővel
2021.09.03. - 09.13.
Bondor Csilla, Koroknay Zsolt, Kecskés Péter, Lovas Ilona, Orosz Péter, Szanyi Borbála, Vigh Krisztina
Komplentatív művek, melyek belső csendet teremtenek.
Lehetőséget nyújtanak a nézőnek arra, hogy a szemlélődést a Teremtővel való dialógusként élhesse meg.
Kortárs művek, melyekben egyfajta belső látás képeinek megjelenítése felé tolódott el a hangsúly a transzcendens felé utakat kereső művészek számára. Saját vizuális nyelvezetet és jelképrendszert kidolgozva, sokszor egyedi és külenleges anyagokat felhasználva keresik az utat a Teremtőhöz.
Facebook esemény
Szeptember 1-ig zárva vagyunk. Nyári válogatás kiállításunk bejelentkezéssel látogatható.
PÁRHUZAMOS STRUKTÚRÁK
válogatás a Magyar Képzőművészeti Egyetem képgrafikus hallgatóinak diplomamunkáiból
K.A.S. Galéria 2021. július 16. - augusztus 10.
Megnyitó: 2021. július 16., péntek 19 óra
Kiállító művészek:
ÁCS Kinga-Noémi
CIFRA Anett
CSORBA-SIMON István
ENYEDI Zsolt
GÁL Boglárka
JÁMBOR Hajnalka
KAZSIK Marcell
Kurátorok:
Grisztel Eliza és Nyakas Ilona
A kiállítás a művész-mű viszony különböző aspektusait vizsgálja, ezáltal végigjárva egy műalkotás potenciális „életútját”. Ezt az „életutat” olyan kérdések határozzák meg, mint például, hogy miként definiálható egy műalkotás és annak funkciója, milyen formában állítható ki egy konceptuális munka, hogyan válik egy interdiszciplináris kutatás műalkotássá, milyen módon tud az alkotás a művész személyéről, élményeiről és a műtermi munkáról mesélni, illetve hogyan ágyazódik be a kész munka a kapitalista és a művészeti (intézmény)rendszerbe.
A kiállított munkák reprezentálják, hogy mi foglalkoztatja ma egy pályakezdő művész elméjét, vagy hogy egyáltalán miért készít műalkotást a biztonságos jövőkép teljes hiányában. Így a műalkotás létrejöttéhez, valamint a műtárgy és a művészet létjogosultságához kapcsolódó kérdések mentén kirajzolódnak a hazai művészetet befolyásoló és foglalkoztató aktuális elemek.
Az itt látható kortárs tendenciákat bemutató alkotások – legyen szó konceptuális műről, installációról, a konceptuális designhoz közelítő termékbemutatóról vagy a tradicionális technikákkal készített munkákról – azonban nem csupán egy-egy szálon kötődnek egymáshoz, hanem körvonalazzák a művészeti szcénát meghatározó kibogozhatatlan térképet. A gondolattérkép metszéspontjai determinálják a kiállítás hívószavait és összefüggéseit, emellett pedig az igen eltérő technika és anyaghasználat reprezentálja azt a sokszínűséget, amellyel a művészet létjogosultságát érintő kérdéseket megközelíteni lehetséges, így különböző perspektívákból, izgalmas látványvilágban figyelhetjük meg a kérdéskört érintő párhuzamos struktúrákat.
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/405202274157599
A kiállítás megtekinthető augusztus 10-ig, szerda és csütörtök 16 - 19 óráig.
In & Out”-kiállítás autizmussal élőkről
Napjainkban egyre többet hallunk az autizmusról, amit a különböző médiumok az éppen aktuális nézetek tükrében magyaráznak, értelmeznek, diagnosztizálnak vagy akár reklámoznak. A kiállítás szereplői ők, az autizmussal élők, akiket szeretnék úgy bemutatni, ahogyan én, autistákkal élő (dolgozó) látom. Célom, hogy fotóim segítségével a téma iránt fogékony emberek újfajta bepillantást kapjanak ebbe a világba. H.A.
„In & Out” - an exhibition about people, who live with autism
Nowadays we are hearing more and more about autism, which is being explained, interpreted, diagnosed or even advertised by various media in the light of current views. „People with autism” who I want to portray as I see them , who live and work with autistic people. My goal is to help people who are receptive to the subject get a new insight into this world through my photos." A.H.
Nagy Zsófi kiállítása
K.A.S. Galéria
2021. március 25. – április 14.
Megnyitó// március 25., 18 óra
Az esemény facebookon követhető, később visszanézhető.
Megnyitja // Schneller János
Elemi erővel megfogalmazott gesztusok nyernek teret geometrikus kompoziciókban Nagy Zsófi egyéni kiállításán a K.A.S. Galériában.
Oldás és kötés folyamatos dinamizmusa tartja életben műveit, melyeket egymással párhuzamosan fest. Egyszerű képi helyzetekből kiindulva, ezek árnyalatait, variációit vizsgálja, különféle új helyzetekbe állítja őket . Egy-egy forma, szín visszatér a vásznakon, ezáltal a képeket összekötő gondolatfonalnak vizuális lenyomatot is hagyva. Ismétlődő képi elemek kerülnek különböző kompozíciókba. Izgalmas vizuális együttállásokat keres, melyekből inspirálódva tovább dolgozik a képein. Foglalkoztatja a véletlen, a hiba és a törvényszerűség megjelenése az alkotói folyamatban; a hiba és a hiba „javítása”, beépülése a képbe. A gyenge pontok a mozgatórugók. A káosz és strukturáltság együttes megjelenése, egymásnak feszülése, dinamizmusa, egyensúlyba hozása jelenik meg az alkotásokon.
Megtekinthető bejelentkezéssel minden délelőtt 10-12 között és szerda-péntek 14 - 17-ig.
A kiállításról videó is készül, mely honlapunkon megtekinthető.
Az online megnyitó a K.A.S. Galéria facebook oldalán keresztül követhető és később is visszanézhető.
Áradat, folyam, hömpölygés – az élethez nélkülözhetetlen víz megállíthatatlan mozgása és ereje. A vízé, mely bennünk és körülöttünk állandóan jelen van, különösen ha egy olyan folyó által kettészelt városban élünk mint Budapest, vagy ha időlegesen eltávolodva tőle olyan új otthont választunk magunknak, mint Barcelona, ahogy Bánki Ákos is tette, amikor 10 hónapra a tengerparti városba költözött.
A K.A.S. Galériában megrendezésre kerülő Flūmen című kiállítás ennek a nemcsak fizikai értelemben vett helyváltoztatásnak, az eltávolodásnak és visszatérésnek passióját járja körül.
A víznemünek önmagában nincs alakja, mert eleme a változás, a mozgásban lévő erő. Bánki Ákos Barcelonában készült sorozatában ezt a mozgásában megragadhatatlan entitást jeleníti meg. A képtől eltávolodva, hozzá sem kézzel, sem ecsettel hozzá nem érve, a vizet porrá őrlő festékszóróval permetezi vásznait, miközben tudata tökéletes kontrollt gyakorol keze, így a léggé vált víz felett is. A vászonra a légből lecsapódó makulátlan egyenesek, mint horizontok csábítják a szemet az origó keresésére, ahol elválhat egymástól föld, ég és víz, a színek érzéki játéka azonban minduntalan tovább löki a tekintetet, meghiúsítva a megnyugvást, elmerülünk a végtelenbe.
Ennek a tökéletes játéknak, ennek a teljes koncentráltságban készült sorozatnak a feloldása jelenik meg a többi képen. A végtelenből visszaszállva, ellepi a vásznat az élet. A légneműből újra víz lesz, az érintetlen vásznakból simítás, kontakt felület. A szellem visszatér a testbe, mely újból az anyagba kapaszkodik. A horizontok eltűnnek, sem vízszintes, sem függőleges nincs többé, mindent elborít a szín, a hatalmas vörös folt, mely a passió utolsó stációja. A kiállítótér arénává változik.
A K.A.S. Galériában megtekinthetőek lesznek Bánki Ákos Barcelonában készült sorozatának darabjai, illetve a Budapest Art Factory-ban alkotott legújabb művei.
Bánki Ákos festészete az absztrakt expresszionista hagyományokon alapul. Munkásságában színekkel, formákkal, gesztusokkal kísérletezve hoz létre különböző energiájú és intenzitású képtereket. Meghatározó művészeti élménye Mark Rothko festészetével való fiatalkori találkozása.
Festészetével a képek elemi, érzékekre ható erejének feltárására törekszik.
Andrási Edina, Budán Miklós, Varga Dóra kiállítása
Online megnyitó: 2020. november 13. péntek 18 órakor*
Megnyitja: Bordács Andrea
Zenei performansz: Esteban de la Torre
*a megnyitó az aktuális vírushelyzet miatt zártkörű. Online közvetítjük a K.A.S. Galéria facebook oldalán!
A K.A.S. Galéria szeretettel meghívja
Koroknai Zsolt: Nootikus Transzcendens című kiállítására
Megnyitó: 2020. november 4., szerda 19:00
A kiállítást megnyitja: Fazakas Réka, a Műcsarnok kurátora
Megnyitó performansz: Koroknai Zsolt - Ladjánszki Márta - Varga Zsolt
Fóris Katalin, T. Doromby Mária, Vigh Krisztina
textilművészek kiállítása
Megnyitó: 2020. szeptember 17., csütörtök 18 óra
Megnyitja: Mátrai Péter építész - zeneszerző
Kérjük, látogatóinkat, hogy a pandémia miatt mindenki viseljen maszkot!
A kiállítás a BBB ELEVEN KULTÚRA rendezvénysorozathoz is kapcsolódik, mint ‘Művészporták’.
Szeptember 25-én, pénteken 15 órától tárlatvezetések.
Szeptember 26-án, szombaton 11-13 óra között SZUBJEKTÍV FORMÁK címmel a kiállításhoz felnőttek számára a művészek vezetésével workshop-ot rendezünk.
A FESTÉSZET NAPJA alkalmából október 9-én vezetett galériaséta.
Mátrai Péter elektronikus zenei performansza a finisszázs alkalmával lesz hallható.
(A kiállítás október 10-ig látogatható bejelentkezéssel a: +36 20 986 8601 telefonszámon)
Aktuális Covid-19 infók: facebook.com/kasgaleria
Beszélő viszony / On Speaking Terms
RIPPL - Fotográfia mesterképzés diplomásainak kiállítása (2019-2020)
2020.08.28. - 2020.09.15.
Megnyitó: 2020. augusztus 28., péntek 18 óra
A kiállítást megnyitja: Kopeczky Róna, művészettörténész
Kiállítók: A. Fehér Vera, Balogh Viktória, Eiter Tamás, Körmendi Gábor, Nyíri Barbara, Steidl Zsófia, Vadászi Zoltán
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/330401374989051/
Közel két és fél évvel ezelőtt indítottuk el a kaposvári Rippl-Rónai Művészeti karon a Fotográfia mesterképzésünket. A most látható kiállítás a mesterképzésben tavaly és idén végzett hallgatók munkájának és eredményeinek egyfajta összegzése.
Az Egyetemen folyó mesterképzésünk célja olyan interaktív alkotói műhely megteremtése, amely igyekszik segítséget nyújtani a hallgatóknak az egyéni alkotói ambícióik megvalósításához. A szemléleti képzés mellett fontosnak tartjuk az alkotói személyiség fejlesztését és egyfajta kritikus szemlélet megőrzését a média alkalmazásának terén.
A mesterképzésünk egy nyitott oktatási forma, amelyben kérdéseink nem állandóak, hanem folyamatosan változnak a világ rezgésétől függően. Úgy gondoljuk, hogy a fotográfia a környezetünk változásainak egyik legérzékenyebb szenzora: olyan médium, amelyik a legösszetettebb módon reflektál a körülöttünk lévő változásokra technikai, technológiai, kulturális, szociális, gyűjtői és alkotói szempontok alapján. Ez az alapja minden vizuális, mediális alkalmazott és autonóm kifejezési formának.
A vizualitás jövőjét ma már a nagy kiszolgáló rendszerek fejlődésén keresztül közelíthetjük meg leginkább. A rendszeren keresztül történő felhasználások fejlődése és kiterjedése hihetetlen méretű tömegek retináját mozgatják meg. Az információs társadalom infrastruktúrája körbeölel és a mi nagy kérdésünk, hogyan kapcsolódhatunk be ebbe a mechanizmusba, egy olyan kiszélesedett társadalmi és művészeti vérkeringésbe, ahol tudásunk másokéval összeadódva új értékeket hozhat létre. Ezért hallgatóink nem csupán képalkotói problémaként képesek kezelni a különböző fotográfiai műfajokat és médiafelületeket, hanem kommunikációs és információs struktúrában is gondolkodnak.
Mára az egyéni lehetőségek és a megismerés útjai megsokszorozódtak. A fotográfia széles sávon mozog és nagy területet jár be. A megoldási lehetőségek tartalmilag és technikailag is meghatványozódtak. Sohasem látott diverzitás jellemzi korunkat. Az egyes évfolyamok néha már csak önmagukkal kerülhetnek beszélőviszonyba, mert a folyamatosan változó irányzatok mindig új kérdéseket indukálnak és új megoldásokra ösztönöznek, állandó készenlétben tartva az alkotókat.
Ebben a sajátságosan fotográfiai alapokra épülő interdiszciplináris jellegű alkotói műhelyben markánsan megmutatkozik, hogy hallgatóink a médiumok rendszerében gondolkodnak és a fotográfiát eszköznek tekintik az önkifejezéshez. Reméljük, hogy eredményeik és munkáik másokban is gondolatokat ébresztenek, másokat is inspirálnak és érzékenyebbé tesznek.
K.A.S. Galéria
1114 Budapest, Bartók Béla út 9.
(a kiállítás látogatható szeptember 15-ig előzetes bejelentkezéssel, a
+36 30 906 1764 telefonszámon)
facebook.com/kasgaleria
instagram.com/kasgaleria
tumblr.com/kasgaleria
Időtlenség, egy szobában,
könyvkupac a társaság,
lelassul minden,
s valahol összeáll.
Kószáló gondolat,
a könyv tere útvesztő,
keresem a fókuszt.
A másikról, s általa magamról,
nem magyarázom, próbálom megérteni,
akit nem lehet, csak töredékek,
az emlékezés darabkái,
mennyire tudok mégis közel kerülni,
az utolsó pillanat után.
Megnyitó: 2020. augusztus 11. kedd 18:00
A kiállítást megnyitja: Vékás Magdolna
Facebook esemény: https://www.facebook.com/events/292125265216270/
K.A.S. Galéria
1114 Budapest, Bartók Béla út 9.
(látogatható augusztus 25-ig előzetes bejelentkezéssel, a
+36 30 906 1764 telefonszámon vagy
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen)
facebook.com/kasgaleria
instagram.com/kasgaleria
tumblr.com/kasgaleria
Megnyitó: 2020. június 25., csütörtök 18:00
A kiállítást megnyitja: Gaál József
A korábbi munkáimhoz hasonlóan, melyek a tükröződések látványértelmezése kapcsán a másodlagos képre fókuszáltak - mint fordított képek - itt az árnyék vált fontossá számomra. A víztükröződéshez hasonló térértelmezésen alapuló, platóni gondolati tartalmak vezéreltek a 2018-tól készült Lombárnyék sorozat megalkotása esetében is.
Itt az eredeti látvány sok esetben csak árnyképként jelenik meg a vásznon, vagy jelzés szerű utalás jelenik meg a valóságból, de elsősorban a másodlagos kép alapján tájékozódhatunk. A képek célja egy-egy szubjektív tartalom előhívása, melyet nézőnként eltérő emlékképek, tapasztalatok befolyásolnak. A falakon megjelenő, a falak előtt álló fák lombjainak vibráló, mozgó pillanatnyi árnyékképét rögzítettem, mely ilyen módon az impresszionisták törekvéseivel rokoníthatók, de összefüggésbe hozhatók a japán és kínai tusfestmények transzparens paravánjaival és az árnyjátékok, árnyinstallációk térbeli struktúrájával is, melyek törekvésemhez hasonlóan a kép előtti és kép mögötti térbeli tartalom egységként történő megfogalmazásai.
Knyihár Amarilla (2019)
K.A.S. Galéria
1114 Budapest, Bartók Béla út 9.
(látogatható július 25-ig előzetes bejelentkezéssel, a +36 30 906 1764 telefonszámon vagy
Ez az e-mail-cím a szpemrobotok elleni védelem alatt áll. Megtekintéséhez engedélyeznie kell a JavaScript használatát. e-mail címen)